OVER TO FJELL

Lørdag 21. mai var det Motorsykkelens Dag i Buskerud med samling på Hønefoss. Jeg valgte imidlertid å legge ut på en litt lenger tur, jeg hadde ikke hatt sykkelen på veien på nærmere to uker pga. den trøblete ryggen min…sukk… Det frista derfor lite å kjøre i kortesje i dag.

Været var blandet og temperaturen ikke helt på topp. Men jeg smurte med matpakke og la i vei i retning Kongsberg, litt usikker på hvor jeg ville ende opp på dagens tur. Det var i grunnen ryggen som til syvende og sist ville avgjøre det. Jeg hadde nylig kjøpt en brukt standardsal i håp om at denne ville være litt snillere mot ryggen enn den lave jeg vanligvis bruker, men det var ingen stor forskjell på komforten. Bortsett fra at knevinkelen ble litt snillere, og at jeg rakk dårligere ned til bakken....hmm.. Litt dumt når jeg farter alene rundt, spesielt dumt på grusveiene.

På dagens tur passerte jeg Kongsberg og fortsatte videre oppover Jondalen. Langs Rv 37 mellom Bolkesjø og Gransherrad har de nå kommet godt i gang med utbedring av veien, så dette blir nok bra til slutt. Tinnsjøveien videre opp til Rjukan er stengt fram til august. Dette visste jeg om, så jeg kjørte ned til E 134 og vendte etter hvert nesa nordover mot Tuddal og Gaustatoppen langs Fv 651.

Turen fortsatte over Imingfjell, videre langs Rv 40 nedover Numedal og videre over til Prestfoss i Sigdal. Her klarte jeg selvfølgelig å kjøre meg bort på grusveiene i Flesberg, og GPS’n måtte fram og hjelpe meg å finne veien ut av området…hehe.

Jeg ble bare berørt av noen ganske få regndråper, men det blåste en hel del og det var kjølig i lufta. Over Gaustatoppen og over Imingfjell viste gradestokken bare fem plussgrader.

Bilde
Ruta endte opp omtrent slik, bortsett området rundt Flesberg der jeg endte opp med en skikkelig sightseeing i de dype skoger, hehe

Det blir bra her mellom Bolkesjø og Gransherrad

Tuddal

Bilde

Hvitveisen blomstret for fullt videre oppover i Tuddal

Utsikt sydover fra Fv 651

På vei videre oppover mot Gaustatoppen

Bilde
Det var ingen trafikk i dag

Veiens høyeste punkt

Rjukan langt der nede i dalen

Bilde
Tessungdalen. Dette var en passe idyllisk plass å stoppe og spise nista

Turen fortsatte videre over Imingfjell, og her lå det merkelig nok fortsatt litt snø igjen

Det var lite vann igjen i Sønstevatnet på Imingfjell

Nedstigningen mot Bjørkeflåta har begynt. Numedal skimtes i bakgrunnen

Jeg måtte selvsagt stoppe og hilse på veivokterne nå også. Men denne gangen var de trygt forvart bak gjerder

Jeg tok en liten avstikker opp Fv 122 til Uvdal Stavkirke

Bilde
Uvdal Stavkirke. Her har jeg svingt innom tidligere også, det er riktig så trivelig her oppe på bygdetunet

Utrolig at løvetanna kan være så vakker…!!

Mogen Landhandel i Numedal er verdt en stopp

Bilde
Sønnen på gården oppdaget ekvipasjen på tunet og kom velvillig ut og ga meg en liten omvisning inne i den gamle landhandelen. Her fantes alskens rariteter fra en svunnen tid. Bunken med Allers til høyre på bildet var fra 1940

Før jeg kjørte hjemmefra hadde jeg tatt en titt på kartet og funnet en vei som skar over fra Numedal til Sigdal. Den tok av i god tid før Flesberg. Jeg svingte av og kjørte til skogs langs det jeg trodde var riktig vei....

Asfalten gikk fort over til å bli grusvei, og denne ble stadig smalere og dårligere.  Her hadde det vært enklere med den lave salen min og god bakkekontakt

Bilde
De hadde flere plasser vært rause med grusen. Jeg skjønte snart at jeg var på villspor

Her måtte GPS'n tre støttende til......

Endelig nådde jeg Sigdal. Andersnatten skimtes i bakgrunnen

Bilde
Det ble en siste stopp ved Haugfossen ved Blaafarveværket i Modum. En flott plass, spesielt når det er mye vann i fossen

Turen ble avsluttet med en Latte på Kubikken i Drammen. Her dukket også Gammelgutt opp den nye GS’n sin.

Jeg parkerte trygt hjemme i gården etter å ha tilbakelagt nøyaktig 40 mil. Jeg koste meg veldig på dagens tur! Ryggen berget brukbart, men da søndagen kom kjente jeg at jeg hadde vært i farta hele lørdagen…

Oppsummert: En flott runde som absolutt kan anbefales..!